Blog

In de startblokken voor jouw nieuwe leefstijl; hoe pak je dit aan?

Horay! Je hebt de eerste stap al gezet! huh? ja echt. Het feit dat je je bewust bent van het feit dat het roer om ‘moet’ is de eerste stap. Maar hoe begin je nu? Dat is een moeilijke vraag die iedere beginnende ‘fittie’ zich afvraagt. Een eenduidig antwoord bestaat niet, maar ik kan je wel tips geven om de start soepel te laten verlopen.

Accepteer jezelf
Je moet je goed realiseren dat je niet het roer omgooit omdat je een hekel aan je lijf hebt of omdat je het idee hebt dat je niet goed genoeg bent. Je ziet tegenwoordig zo veel ‘perfecte’ mensen in de media voorbij komen, dat je haast zou gaan twijfelen of niet iedereen er zo uit hoort te zien. Het antwoord is nee. Iedereen is anders en iedereen zou zichzelf moeten accepteren. Door op jezelf te gaan haten kom je geen meter, wat zeg ik, geen micro millimeter verder (bestaat dit?). Je gooit het roer om omdat je goed voor jezelf wilt gaan zorgen, omdat je het potentieel dat jouw lichaam biedt wilt benutten. Omdat je gezond wilt leven.

Eetdagboek
Probeer eens een week al je consumpties bij te houden in een eetdagboek. Gebruik hiervoor Myfitnesspal of Fatsecret. In beide apps kun je precies zien wat de voedingswaarden van de producten zijn. Zo krijg je een beeld van jouw huidige fysiek: ben je stabiel in gewicht, val je af of kom je aan? Verdiep je in macro’s. Ik kan je zo niet 1,2,3 vertellen hoe jouw macro’s er uit moeten zien om jouw doelen te bereiken. Deze kun je online berekenen, maar ik raad je liever aan om een trainer in de sportschool aan te spreken. Deze mensen kunnen jou helpen om dit te achterhalen.

Krachttraining transformeert vrouwen niet in de hulk
Gut, ik kan dit dagelijks wel twintig keer herhalen: je wordt geen vent van krachttraining! Wij vrouwen maken daarvoor niet de juiste hoeveelheid hormonen aan. Krachttraining helpt jou juist je spiermassa te vergroten, waardoor je meer vet kunt verbranden. Daarnaast ‘shape’ je je lijf door middel van krachttraining. Je kunt het wel combineren met cardio, maar ik raad je in de eerste instantie aan om te beginnen met krachttraining. Welke oefeningen je kunt doen? Overleg dit met de trainer in de sportschool. Deze kan een realistisch schema voor jou opstellen en jou helpen met de uitvoering van de oefening. Wanneer je oefeningen verkeerd uitvoert, belast je je lichaam en heb je kans op blessures!
Binnenkort zal ik een blog plaatsen met mijn favoriete workouts.

Sporten doe je omdat je het leuk vindt
Het is niet de bedoeling dat je iedere keer met tegenzin de gym binnenstapt. Probeer te ontdekken welke oefeningen voor jou werken en op welke manier jij je goed voelt in de gym. De eerste keer dat ik met mijn roze schoenen en mijn blonde staart te krachthoek binnenstapte, rilde ik als een rietje en ben ik in huilen uitgebarsten. Ik vond het doodeng. Ik wist niet of ik er wel tussen paste, of ik de oefeningen wel goed uitvoerde. Inmiddels ben ik geaccepteerd door de kudde testosteronbommen en shinen mijn roze schoentjes bij iedere workout vanuit de krachthoek. Iedereen helpt elkaar. Wees dus niet bang als zo’n testosteronbom jouw kant oploopt terwijl je een oefening uitvoert, waarschijnlijk wil hij je alleen maar helpen!

Geniet van het proces
Het is heel belangrijk dat je niet doorslaat in je gezonde leefstijl. Het is niet zo dat je nooit meer een pizza, een reep Tony’s of een patatje mag eten. Sterker nog, ik raad je aan om iedere week een cheatmeal in te plannen! Het proces waarin je wilt afvallen, aankomen, spiermassa wilt opbouwen of wilt shapen kost tijd, moeite, inspanning, discipline, zweet en tranen. Je krijgt te maken met ups and downs. Accepteer dit en blijf niet te lang hangen in een negatieve sfeer. Wees je bewust van het proces en geniet er van.

Heb jij een vraag aan mij? ASK! tag me op Instagram @fitmetmarus of stuur een mailtje naar fitmetmarus@outlook.com

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *