-,  Blog

Mindful monday

Gisteren ben ik begonnen met de #happydeherfstdoor challange van Followfitgirls. Voor de eerste opdracht moest ik mijn goede en slechte gewoontes in kaart brengen. Maandag heet deze week ‘mindful monday’. Omdat het mij aan het denken heeft gezet over mijn goede en slechte gewoontes, heb ik besloten om er een blog aan te wijden. Daarom kun je vandaag lezen hoe ik invulling geef aan de eerste opdracht van deze challenge.

Goede gewoontes

  • Als ik er voor ga, dan ga ik altijd voor de volle 100%. Of dit nu gaat om een sessie in de gym, het koken van een nieuw recept of het schrijven van een column of blog voor #hogeschoolkrantwin of mijn eigen site #fittastique.
  • Ik word altijd onwijs enthousiast wanneer ik over mijn leefstijl praat met mensen die in de startblokken staan om ook hun leefstijl volledig om te gooien. Hiermee help ik anderen om de eerste stap te zetten!
  • Ongeacht de drukte, krijg ik het 90% van de tijd voor elkaar om mijn eigen bakjes met eten mee te brengen naar het werk, stage of school, waardoor ik niet afwijk van mijn macro’s.

Slechte gewoontes

  • Één woord: chocoladepepernoten. Nu de herfst haar entree heeft gemaakt word ik ook weer geconfronteerd met mijn grootste ‘wintermaandenverleiding’. Zonder moeite eet ik in twee dagen een kilozak op, zonder te delen. Ugh.
  • Het vergelijken van mezelf met alles en iedereen. Ja, geef maar toe, jij doet dit ook. En het is de meest vervelende gewoonte die ik heb. Hierdoor maak ik mezelf onwijs onzeker en word ik nukkig naar de mensen in mijn directe omgeving. Het kan er zelfs toe leiden dan ik mijzelf terugtrek in een hoekje met die verdomde chocoladepepernoten.
  • Cheatday transformeren in cheatweek. Iedere zondag kies ik er voor om mezelf te trakteren op iets lekkers. Dit kan van alles zijn: pasta carbonara (liefde voor dit gerecht) chocola of een ander lekker tussendoortje. Maar wanneer mij dit goed bevalt en ik erg druk ben, kan ik het nog wel eenbs vergeten dat cheatDAY ook echt om één dag gaat en niet om een volledige week. Oeps.

Hoe pak ik mijn slechte gewoontes aan?
Oke Marus, verman jezelf wanneer je met je karretje door de supermarkt strompelt. Vermijd de afdeling sinterklaas en loop heel snel voorbij de spekjes. Say what? Ja, spekjes. Want als ik spekjes zie liggen in de schappen, koppel ik dit direct aan pasta carbonara. En echt, dit zou ik iedere dag kunnen eten. Foei. Om cheatday ook echt tot één dag te beperken, is het belangrijk dat ik juist op deze dag gebruik maak van fatsecret. Dit is de app waarin ik mijn macro’s bijhoud. Tot slot is het tijd voor het vernietigen van mijn meest slechte gewoonte: het vergelijken. wel is dit iets wat je niet in drie dagen achter je laat. Het heeft te maken met een stukje onzekerheid. Het is gezond om op te kijken naar iemand die jou inspireert, maar je moet er niet in doorslaan. Naar mijn mening gaat het dus te ver wanneer je jezelf ongelukkig gaat voelen door naar ‘fitgirls’ te kijken die er naar jouw mening beter uitzien dat jij zelf. Ik moet in gedachte houden waar ik vandaan kom, wat voor lange weg ik al heb afgelegd. Maar vooral, fit zijn is niet alleen een fysieke kunst. Het beschrijft ook hoe je denkt, wat je voelt, hoe je in het leven staat. Dus de eerstvolgende keer dat ik mij onzeker voel omdat ik een super fitte chick voorbij zie komen op insta, denk ik aan hoe mooi ik zelf eigenlijk ben, want mooi, dat zijn wij allemaal!

Xoxo

Maruschka

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *