Blog

Een healthy lifestyle en fulltime studeren: hoe combineer je dit?

Vijf dagen in de week volg je colleges, werk je samen in projectgroepen en leer je voor tentamens. Daarnaast heb je een sociaal leven, verjaardagen, familiebezoekjes, een bijbaantje, relatie en loop je misschien stage of ben je net zoals ik bezig met de laatste fase van je studie: afstuderen. Druk, druk, druk, en dan ‘moet’ je ook nog gezond eten en voldoende bewegen. Hoe krijg je dit in hemelsnaam voor elkaar? Vandaag vertel ik hoe ik al deze zaken combineer met mijn fitte leefstijl en geef ik je tips om het zelf te proberen.

Mealprep
Het voorbereiden van mijn lunch en tussendoortjes is inmiddels een dagelijks ritueel. Door te bedenken wat ik wil eten wanneer ik op mijn afstudeeradres ben en dit de avond van te voren voor te bereiden, voorkom ik dat ik in de verleiding kom om even lekker een broodje in de stad te halen. De dagen dat ik aanwezig ben op stage, eet ik vaak een salade met kip of tonijn (oneindige variaties) kwark of proteine pancake als lunch. Deze gerechten zijn rijk aan eiwitten en geven hierdoor langer een verzadigd gevoel waardoor je niet zo snel naar wat ‘lekkers’ grijpt. Tussendoor eet ik fruit of rijsttafels met kipfilet/filet american. Soms heb ik een lekker baksel gemaakt zoals een kwarktaart of zwarte bonen brownie, en neem ik een lekker stuk mee als tussendoortje!

To do lijstjes
Door dagelijks doelstellingen op te schrijven creëer ik rust in mijn hoofd. Natuurlijk lukt het mij niet om telkens weer de hele lijst met taken af te werken (lees: zaken die gerelateerd zijn aan het afstuderen, dossiers/tentamens van school voorbereiden, financiële zaken,  sociale zaken etc). Toch probeer ik s’ochtends drie doelstellingen te bedenken die voorrang krijgen op de rest, zodat ik aan het einde van de dag met een voldaan gevoel kan terugkijken op mijn werkzaamheden.

Slapen
Door voldoende te slapen (acht uur per nacht) voorkom je dat je futloos je dag begint. Daarom probeer ik dagelijks rond een uur of 10 in bed te liggen, zodat ik voldoende slaap. Wanneer ik moe ben, ben ik sneller geneigd om te snacken of een gymsessie over te slaan. Ook krijg ik dan natuurlijk minder werk verricht waardoor ik achterloop op mijn planning.

Even stilstaan
Ik heb ervaren dat het onwijs belangrijk is om wekelijks een moment te nemen om even stil te staan bij je huidige situatie. Ben ik gelukkig? Waarom wel of niet? Wat wil ik over een x-aantal weken bereikt hebben? Op dit soort momenten bedenk ik hoe leuk het leven eigenlijk is, ondanks dat iedereen wel eens zeurt hoe druk het altijd is. Wanneer op zo’n moment blijkt dat ik ergens niet blij mee ben, bedenk ik een manier op het probleem op te lossen. Op deze manier ben ik mij heel erg bewust van mijzelf en loop ik mijzelf niet voorbij.

Geniet
Dat ik een gezonde leefstijl naleef betekent niet dat ik nooit wat lekkers eet. En iets lekkers hoeft niet per definitie ongezond te zijn. Ook ik houd van een flinke bak Ben&Jerry’s, een reep chocola, caramelsyroop door mijn latte, pizza en een wijntje. Het komt dus vaak genoeg voor dat ik een van bovenstaande voedingsmiddelen nuttig. Geniet, met mate. Zoek balans; dit is het allermoeilijkste aspect bij het ontwikkelen van een gezonde leefstijl.

Kort samengevat: wees je bewust van de voedingsmiddelen die je nuttigt en probeer eens net als ik je lunch de avond van te voren klaar te maken. Doe dit in een vershoudbakje en stop het s’ochtends direct in de tas die je meeneemt. Begin je dag vervolgens met het opstellen van (bijvoorbeeld) drie doelstellingen; wat wil je deze dag gedaan krijgen? Zorg vervolgens dat je dagelijks ‘op tijd’ naar bed gaat zodat je voldoende slaap krijgt en de volgende dag weer met een frisse, energieke blik kunt beginnen. Sta af en toe eens stil bij jezelf: ben je gelukkig? wat wil je de komende tijd bereiken? And last but not least: GENIET. Geniet van het leven, de mensen om je heen en de overheerlijke combinatie van pizza en chocola.

 

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *